Auteur Wichard Maassen voor het huis waar Max Keuris ooit woonde.
Auteur Wichard Maassen voor het huis waar Max Keuris ooit woonde. (Foto: Marian Vreugdenhil)

'Max Keuris, een onstuimige vrijbuiter'

Van drie Amersfoortse kunstenaars uit de naoorlogse jaren heeft journalist en auteur Wichard Maassen hun biografie geschreven. De trilogie is daarmee voltooid. Het sluitstuk ervan, het boek over het leven van Max Keuris, krijgt de catalogus-functie bij de expositie 'Max Keuris Meesterverteller', die Museum Flehite presenteert.

door Marian Vreugdenhil

Amersfoort - De kunstenaars Toon Tieland, Johan Traarbach en Max Keuris leefden ongeveer in dezelfde tijd. Er zijn onderlinge overeenkomsten maar ook verschillen, vertelt de auteur van hun biografieën, Wichard Maassen, ook werkzaam als journalist bij het AD Amersfoortse Courant. "Het waren gewone burgermannen met een vaste baan die daarnaast schilderden. Hun voorliefde ging uit naar de Vlaamse Expressionisten, die graag werkten met donkere kleuren", vertelt Maassen. "Met enkele anderen waren ze medeoprichters van De Ploegh, de naoorlogse kunstenaarsvereniging die de kunst wilde veranderen."
Over Max Keuris, de hoofdpersoon van zijn derde biografie, vertelt Maassen dat hij onstuimiger was dan de andere twee, meer een vrijbuiter. "Hij was eigenzinnig, grover gebekt en scherp. Hij kon je te 'kakken' zetten in een volle zaal." Om in het gezinsonderhoud te voorzien, maakte hij als vader van vier kinderen onder meer boekomslagen en later ook reclameborden voor de horeca in de stad. In de reclamewereld was hij niet zonder succes. In de jaren zestig kwam hij in contact met Joop Geesink, bekend van het reclameleeuwtje Loeki de Leeuw. Maassen vertelt dat Keuris in deze jaren verhalende animatiefilms maakte, zijn meest artistieke werk.
"Toen ik in het leven van Toon Tieland dook voor de eerste biografie, kwam ik regelmatig ook Traarbach en Keuris tegen", vertelt Maassen. "Bij mijn recente onderzoek was het een voordeel dat ik al onderzoek had gedaan naar Tieland en Traarbach", aldus Maassen. "Dat het een trilogie zou worden, was niet de bedoeling. Het gebeurde gewoon."
Pas laat in zijn leven, na het faillissement van Geesink, stortte Keuris zich intensief op het schilderen van doeken. Als verhalenverteller toont hij zich ook in zijn schilderwerk een meesterverteller met zijn olieverf. Erkenning van zijn kunst bleef echter uit en dat leidde tot een onstuimige levensstijl met veel drank en uiteindelijk tot zijn vroegtijdige dood.
Maassen is heel trots op de drie biografieën die hij schreef. "De Ploegh is van kunsthistorisch en historisch belang voor Amersfoort", verklaart hij. "Ik ben heel blij dat ik er de tijd voor heb kunnen nemen."

Max Keuris, boek en expositie

Na de biografieën die Wichard Maassen schreef over Toon Tieland, 'Levenskunstenaar', en over Johan Traarbach, 'Het doek dat nooit komt', is nu het boek over Max Keuris, 'Meesterverteller' beschikbaar. Het boek is uitgegeven bij stichting Regionaal Spitwerk. De prijs is 19,90 euro.
Activiteiten rondom Keuris: bij de tentoonstelling over Max Keuris, die Museum Flehite organiseert vanaf 22 juni tot en met 13 oktober 2019, is Maassen gastcurator. Ook houdt de schrijver een lezing over leven en werk van Max Keuris in Bibliotheek Eemland op donderdag 8 augustus van 19.30 tot 20.30 uur. Maassen verzorgt daarnaast een rondleiding over de expositie op woensdag 28 augustus om 13.30 uur. Aanmelden voor de gratis rondleiding via info@museumflehite.nl Gelijktijdig is in Museum Flehite fotowerk van Friso Keuris (1963) te zien, van voorwerpen die zijn vader schilderde in zijn stillevens.

Meer berichten