Vrijwilligers van het Digitaal Vrijwilligers van Hulpplein Hoogland die bijna alle digitale problemen kunnen oplossen.
Vrijwilligers van het Digitaal Vrijwilligers van Hulpplein Hoogland die bijna alle digitale problemen kunnen oplossen. (Foto: Marian Vreugdenhil)

Tweemaal per maand digitale hulp

In de Bibliotheek Hoogland in Dorpshuis De Neng vindt tweemaal per maand het Digitaal Hulpplein plaats. Een team van acht vrijwilligers buigt zich dan over de digitale problemen die zich voordoen op de apparatuur van meest oudere gebruikers.

door Marian Vreugdenhil

Amersfoort - Het is druk die donderdagmorgen in Dorpshuis De Neng. De meeste gezichten staan wat gespannen, want help! Een digitaal probleem doet zich voor. Oplossen is niet altijd eenvoudig. Hoe omzeil je een vervelend startprogrammaatje of hoe haal je een grote video binnen via WeTransfer? 'Joost mag het weten', lijken sommigen te denken. 'Joost' is in dit geval het team van het Digitaal Hulpplein, Jacques, Gerrit, Piet-Hein, Hans en Janneke (zie foto, vanaf links) of een van de andere vrijwilligers.
Aan de tafels met gezellige kleedjes en veel kopjes koffie, liggen smartphone, laptop of tablet al klaar. Enkele gebruikers zijn in de wachtrij geplaatst. Van de vrijwilligers vindt de één dat het erg druk is, een ander wijst erop dat er soms meer wachtenden zijn. Voor de meeste problemen vinden de vrijwilligers een oplossing.
De acht computerdeskundigen werken samen als een team. Ieder brengt zijn eigen specialistische kennis en ervaring in. De een was in een eerder leven systeembeheerder, de ander IT-programmeur of webmaster. "We werken samen als een elftal, ieder met zijn eigen kennis en ervaring op de verschillende systemen", vertelt een van hen. "We kunnen we op elkaar rekenen en behalen een goed resultaat."
Het Digitaal Hulpplein biedt gratis hulp op digitaal gebied in samenwerking met Dorpshuis De Neng en SeniorWeb. Het wordt georganiseerd door Bibliotheek Eemland. Ook in Woonzorgcentrum De Koperhorst is een Hulpplein, terwijl in Bibliotheek Eemland bewoners uit de hele regio Amersfoort terecht kunnen (zie informatie onderaan de tekst).
"Tussen de hulpvragers zitten veel krasse knarren die digitaal heel wat aankunnen", vertelt een vrijwilliger. "Anderen creëren soms hun eigen probleem, zoals iemand die vroeg waarom zijn systeem zo langzaam was geworden. De oorzaak lag in zo'n twaalfduizend mails waarin de gebruiker beelden van Google Earth naar eigen adres had gestuurd."
De ochtend is voorbij, de kopjes zijn leeg, de kleedjes liggen wat rommelig en de meeste gezichten staan weer op 'vrolijk'. Maar voor één hulpvrager was er geen goed nieuws. "Ze was haar inlogcode voor de laptop vergeten. Dat is een veel voorkomend probleem. Ook wij kunnen dan niets doen. De meeste gebruikers schrijven het wel ergens op, dus de enige oplossing is dat ze thuis maar eens flink gaan zoeken."
 

Informatie. Welkom bij Digitaal Hulpplein, Hoogland, 2e en laatste donderdag van de maand van 10.00 tot 12.00 uur, Bibliotheek Het Eemhuis, 1e donderdag van 10.00 tot 12.00 uur, 3e maandag van de maand van 13.30 tot 15.30 uur. Zie www.seniorweb.nl/hoogland, of Hans Tamm, mobiel tel. 06 - 26360376

Meer berichten