Logo amersfoortnu.nl


Ans Bakker in haar atelier met een van haar glasobjecten.
Ans Bakker in haar atelier met een van haar glasobjecten. (Foto: Adriënne Nijssen)

Zonder kunst zou de wereld leeg zijn

"Ik heb theatervormgeving gestudeerd en werkte veel als decorateur voor evenementenbureaus en cateraars, waaronder Martin Air Partyservice," vertelt kunstenaar Ans Bakker. "Een bekend Grieks theaterstuk, dat Lysistrata heet, gaat over mannen die altijd op oorlogspad zijn en vrouwen die een list verzinnen om hen thuis te houden. Ze besluiten geen seks meer te hebben, want dat geeft macht. Voor mij was het heel betekenisvol dat die vrouwen niets anders deden dan hun nest beschermen. Ik heb jarenlang hele grote nesten gebouwd en die verhuurde ik. Aan die nesten hing ik kristallen, die kocht ik of ik liet ze maken door een glasblazer."

door Adriënne Nijssen

Amersfoort - Na 11 september 2001 stortte de markt van de evenementen in. Bureaus gingen failliet, alles veranderde. Toen Ans in 2003 een dochter kreeg kwam ze helemaal in een andere levensfase. "Waarom zou ik kunst gaan maken terwijl thuis het mooiste lag wat er was? Ik deed twee jaar niets. Maar ik was altijd al gefascineerd door glas en na deze twee jaar schreef ik me in voor glasworkshops. En van 2010 tot 2015 deed ik een glasvakopleiding bij het IKA, Instituut voor Kunst en Ambacht, in Mechelen. In het begin drie keer in de week. Dat was best heel pittig. Maar als je je passie volgt dan gaat het vanzelf."
Onlangs kondigde The Corning Museum of Glass (CMoG), dat gevestigd is in Corning in de staat New York, aan dat honderd kunstenaars, die 32 nationaliteiten vertegenwoordigen en in 25 landen werken, zijn geselecteerd om te exposeren in de tentoonstelling 'New Glass Now', een wereldwijd overzicht van hedendaags glas en de eerste tentoonstelling in zijn soort. Het is een tentoonstelling die de veelzijdigheid van glas laat zien. De tentoonstelling is van 12 mei tot 5 januari 2020 te zien. "Meer dan 1.400 kunstenaars dienden een ontwerp in. Ik ben apetrots dat ik bij de honderd uitverkorenen zit," zegt Ans.
Een wereld zonder kunst kan Ans zich niet voorstellen. "Kunst hoort niet tot de eerste levensbehoeften, terwijl het zoiets wezenlijks is. Stel, je haalt de natuur weg. Dat is bijna niet voor te stellen. Stel je haalt de kunst weg uit de openbare ruimte. Kunstwerken, grafische kunst, teksten op panden, haal je dat weg dan wordt het leeg. Niemand realiseert zich dat. Als je het bestaan van kunstenaars niet erkent dan bestaat de kunst ook niet. Het is fijn dat je wat erkenning krijgt. In het begin sta je er niet bij stil maar in tijden dat het economisch slecht gaat zou er een beetje meer voor ons gezorgd moeten worden. Men hoeft geen geld te storten, maar een ateliercomplex is een goed idee bijvoorbeeld. Soms moet je als een zigeuner rondtrekken. Ik heb zelf veel in anti-kraakpanden gezeten. Ik werd gek van dat verhuizen."
Ans geeft het stokje door aan Gea Boon. Gea wilde samen met Ans exposeren in Icoon. Ans was gevoelig voor de directheid en het enthousiasme van Gea. Ans kiest iemand om de persoon, het werk is ondergeschikt. Maar het figuratieve dat ze zelf heeft zit ook in het werk van Gea.

Meer berichten